صنایع ریخته گری




صنعت ریخته‌گری در ایران دارای قدمت زیادی است. اشیا و قطعات ریختگی باقیمانده از دوران باستان نشان دهنده مهارت ایرانیان در این زمینه است.

از میان روش‌های شکل دادن و ساخت قطعات صنعتی یعنی شکل دادن جامدات، شکل دادن جامد و مایع، شکل دادن مایعات نظیر شکل دادن مذاب یعنی ریخته‌گری دارای جایگاه مهم و زیر بنایی بوده و بیش از دیگر روش‌های ساخت محصولات صنعتی در اکثر روش‌های تولید نظیر شکل دادن جامدات نقش دارد.

شمش‌ریزی که یک فرایند ریخته‌گری است گام اولیه در تولید قطعات کار شده مکانیکی نظیر نورد، آهنگری و نظایر آن می‌باشد.

 



صنعت ریخته‌گری در ایران در پنج دهه گذشته از نظر کمی و میزان تولید و تعداد واحدهای ریخته‌گری رشد بسیاری داشته ولی از نظر علمی و کیفی در مقایسه با صنایع پیشرفته ریخته‌گری در جهان موفقیت کمتری داشته است. علل اصلی این مسئله کمبودهای مربوط به مشکلات ارتباط صنعت-دانشگاه، عدم حمایت از سازمان‌های علمی و پژوهشی و اطلاعاتی در رابطه با ریخته‌گری از طرف صنایع، سرمایه‌گذاری کم در زمینه‌های نوآوری و کارآفرینی در صنایع ریخته‌گری کشور، کاهش تمایل دانشجویان به تحصیل در این رشته می‌باشد.

امروزه صنایعی پیشرفته هستند که نفوذ علم در آن‌ها بیشتر بوده و در کنار کمیت تولید به کیفیت نیز توجه زیادی دارند.

 



ارتباط بسیار نزدیکی بین طراحان مکانیکی قطعات نظیر خواص فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی قطعه بر اساس مبانی علوم و بخش پژوهش و توسعه صنایع یا مراکز R & D مرتبط با صنایع انجام می‌گیرد.

 

کاربرد ابزارهای پیشرفته نظیر کامپیوتر در تمامی صنایع توسعه زیادی داشته است. در طراحی فرایندهای تولید قطعات، روش‌های سعی و خطا که بسیار پر هزینه و وقت گیر است جای خود را به مدلسازی و شبیه‌سازی‌های کامپیوتری داده است. این روشی است که علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید به افزایش کیفیت قطعات و سرعت بخشیدن به تولید قطعات کمک می‌کند در ایران اگرچه نرم افزارهای شبیه سازی قابل دسترس هستند ولی مهارتهای لازم جهت استفاده صحیح از این ابزار‌ها فراهم نشده است. در حالیکه در صنایع پیشرفته ریخته‌گری جهان استفاده از این ابزارها، جزئی از ضروری‌ترین مراحل تولید است.



تشخیص عیوب در قطعات ریختگی به جای صرف وقت زیاد و ایجاد تاخیر‌های زیان بار تولید از طریق حدس و گمان جای خود را به استفاده از ابزار‌های پیشرفته نظیر میکروسکپ الکترونی داده است.

در عصر اطلاعات استفاده از آخرین تحولات علمی و تکنولوژیکی از طریق ارتباط با جوامع علمی، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی منجر به تحولات اساسی و زیربنایی در صنایع ریخته‌گری کشور می‌گردد.

یکی از مهمترین رسالت‌های بنیاد علوم کاربردی رازی یعنی کاربردی کردن علوم در صنایع مختلف، از جمله صنایع ریخته‌گری است.

ما ابزارهای لازم نرم افزاری و آزمایشگاهی برای رسیدن به این مقصود را در اختیار داریم.