صنایع مواد شیمیایی، نفت و گاز (به استثناء مواد دارویی)




صنعت نفت و گاز ایران به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی نفت خام در دنیا مهمترین حوزه صنعتی ایران به شمار می‌آید که در سال‌های اخیر توسعه قابل توجهی نیز در زمینه طراحی و ساخت قطعات و اجزای مورد نیاز این صنعت در داخل کشور ایجاد شده است. متناسب با رشد و توسعه روزافزون صنعت نفت و گاز کشور نیاز به توسعه مراکز پژوهشی و آزمایشگاهی جهت انجام آزمون‌های تخصصی مورد نیاز این صنعت، یکی از الزامات توسعه پایدار این صنعت می‌باشد.


 


مجموعه آزمایشگاه‌های بنیاد علوم کاربردی رازی به عنوان آزمایشگاه مرجع مورد تایید شرکت نفت و گاز پارس جنوبی (POGC) و شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) با طیف وسیعی از خدمات آزمایشگاهی متنوع مورد نیاز این صنعت، همکاری بسیار نزدیکی با بزرگترین شرکت‌ها و پیمانکاران صنعت نفت و گاز ایران، صنایع مرتبط و شرکت‌های بازرسی فعال در این حوزه را دارا می‌باشد.

علاوه بر آزمون‌های عمومی از قبیل آنالیز ترکیب شیمیایی، خواص مکانیکی، بررسی خواص متالورژیکی قطعات و آلیاژهای مصرفی، آزمون‌های شناسایی و ارزیابی خواص مواد پلیمری مصرفی در این صنعت، ارائه خدمات آزمون در محل (پرتابل)، آزمایشگاه خوردگی بنیاد علوم کاربردی رازی به عنوان آزمایشگاه مرجع صنعت نفت ایران در این زمینه، خدمات انجام آزمون‌های خوردگی مورد نیاز این صنعت از قبیل: HIC و SSCC که مطابق با استاندارد های بین المللی مقاومت به خوردگی آلیاژهای مربوطه در محیط گاز ترش را مورد ارزیابی قرار می‌دهد، با بالاترین ظرفیت و با حداقل هزینه ها را ارائه می‌نماید.

همچنین این بنیاد با بهره گیری از تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی، کارشناسان کارآزموده و اساتید مجرب آماده همکاری با صنایع مرتبط در زمینه افزایش عمر مفید قطعات مصرفی، شناسایی و انتخاب آلیاژهای مناسب بر مبنای شرایط کاری، بررسی علل تخریب قطعات، تدوین شناسنامه فنی و تکنولوژی تولید قطعات صنعتی می‌باشد.